VONK Onderwijsinnovatie

print

Hoe werkt het communityinitiatief

De VONK-innovatieregisseurs helpen je graag om je initiatief aan te scherpen en verder te brengen, maar het start bij jou als bedenker en initiatiefnemer.

  • Probeer globaal een antwoord te formuleren op de volgende vragen: 
    1.  Wat is je idee?
    2.  Wat is er innovatief aan?
    3.  Wat verwacht je te bereiken en te leren?
    4.  Voor wie is jouw initiatief nog meer interessant?
    5.  Wat heb je nodig aan tijd, geld, expertise, etc.?
    Als je geen antwoord hebt op één of meerdere vragen, is dat geen probleem. De VONK Onderwijsinnovatie Community denkt graag met je mee.

  • Neem contact op met één van onze innovatieregisseurs. De innovatieregisseur kijkt of je idee voldoet aan een aantal criteria en bespreekt met jou hoe je het beste geholpen bent. Maar kijkt ook wat de community van jouw initiatief kan leren.

  • Tijdens het gesprek met de innovatieregisseur bespreek je op hoofdlijnen het ideeëncanvas. Na afloop kun je dit nog aanscherpen. Met dit canvas vraag je formeel tijd, geld of ondersteuning aan.

  • Ieder communityinitiatief is anders. Hierdoor verschilt ook het contact en de begeleiding. Wel blijf je altijd in contact met de innovatieregisseur over het verloop van het initiatief. Jullie kijken samen naar jouw behoefte en wat de community ervan kan leren.

  • Na afloop reflecteer je samen op wat er geleerd is en hoe je dit met de community en binnen Avans kunt delen.

  • Samen laten we jouw idee vlammen!

Voorbeelden van communityinitiatieven
VONK Innovatieregisseur Peter Kenter noemt een aantal voorbeelden van initiatieven die worden gesteund door VONK Onderwijsinnovatie: “Studenten van Commerciële Economie moesten leren om een winkel op zo’n manier in te richten, dat ze het gedrage van consumenten beïnvloeden. Dat deden ze in fysieke winkels, maar nu moest de opleiding opschalen naar meer studenten en lukte het niet om al die studenten aan het werk te zetten in een winkel. Zo ontstond het idee om dit beroepsvraagstuk voortaan in een virtual reality-omgeving te gaan doen. Hiervoor heeft de opleiding externe trainingen en geld nodig. Behalve met geld helpen wij ze om scherp te krijgen wat ze ervan willen leren en wat Avans eraan gaat hebben.”

“Een andere collega wilde Ludodidactiek, het ontwerpen van leren op basis van gameprincipes, gaan gebruiken voor onderwijs over de SDG’s. Alleen had zij zelf weinig tijd, dus hebben wij contact opgenomen met een externe die vervolgens een cursus heeft gemaakt over hoe je opdrachten rondom de SDG’s in spelvormen kunt maken. Ook hebben we ons netwerk gebruikt om academies te vinden die veel aandacht hebben voor de SDG’s en wilden meedoen aan dit experiment.”

“ICTO-coach Judith van Herrewijn wilde er in 2021 voor zorgen dat podcasts binnen de Academie voor Associate Degrees meer werden ingezet op een manier die bij het medium past. Eerst wilde ze zelf leren hoe ze podcasts kon maken, zodat ze daarna workshops kon aanbieden aan vakdocenten. Ik heb haar geholpen om haar leervragen aan te scherpen. Ze onderzocht hoe podcasts zich lenen om in te zetten in het onderwijs. Zo ontdekte ze dat dit medium niet geschikt is om alle theorie over te brengen. Wat wel werkt, is de context scheppen: Wat kun je met deze theorie? Moeten studenten bijvoorbeeld leren wat het 7S-marketingmodel van McKinsey’s inhoudt, dan kennen ze na het luisteren van de podcast niet het model, maar weten ze wel wat ze met het model kunnen.”

Laatst bijgewerkt op 1 november 2022.