VONK Onderwijsinnovatie

print

Innovatiespotlight #4: Laat studenten andere culturen ervaren


Heb jij een tof onderwijsidee of ben je op zoek naar kennis en inspiratie over onderwijsinnovatie, dan kun je terecht bij VONK Onderwijsinnovatie. De rubriek Innovatiespotlight zet collega’s en studenten met toffe onderwijsideeën in het zonnetje.

Docent en initiatiefnemer Tim Willems ging met zo’n 100 tweedejaarsstudenten van de opleiding Accountancy in Den Bosch op City Safari in Rotterdam. Deze fieldtrip stond in het teken van interculturele communicatie, stereotypes en vooroordelen. De studenten maakten kennis met allerlei bewoners van de stad die in hun huis, werkplaats, geloofshuis of buurthuis vertellen over hun dagelijkse leven en culturele achtergrond. Dat varieerde van een vluchteling, vioolbouwer, veteraan, tot activist. De studenten stapten naar binnen met allerlei ongemak en vooroordelen, maar gingen naar buiten met verhalen die ze nooit meer vergeten.

Krachtvrouw Amina

Ieder groepje bezocht 4 adressen, waarbij de studenten vooraf geen idee hadden wie of wat zich achter de voordeur bevond. Op de route stonden een maatschappelijke instelling, een religieuze instelling, een workshop en een dineradres. Studenten Manon Stuijvenberg en Gregory van Arkel deden mee aan de City Safari. Zo bezocht Manon een lunchroom waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken, een kathedraal, een kleine bokschool in de wijk en Stichting Krachtvrouwen. Vooral het verhaal van Amina Hussen, oprichtster van Stichting Krachtvrouwen maakte indruk op Manon. Amina ontvluchtte jaren geleden Somalië en kwam uiteindelijk in Rotterdam terecht. Ze merkt dat het in Rotterdam niet gebruikelijk is om zo maar met elkaar te praten. Inmiddels organiseert ze met de krachtvrouwen koffieochtenden, kookbijeenkomsten, naaicursussen en nog veel meer. Manon: “Ik bewonder Amina’s veerkracht en lef. Het lukt haar om van niets iets te maken. En dat na alles wat ze mee heeft gemaakt. Ze geeft niet alleen zichzelf, maar ook vele anderen een beter bestaan.”

Meer maatschappelijke betrokkenheid 

Tim vertelt: “Veel studenten vonden het vooraf spannend en ongemakkelijk. In gesprek met mensen die je niet kent, niet weten waar je terecht komt, zelfstandig navigeren door een grote stad en niet weten wat je te eten krijgt en of het wel lekker is. Dat is echt uit je comfortzone stappen.” Door hen op pad te sturen en te ervaren hoe voor hen wildvreemden in het leven staan, wil de opleiding meer maatschappelijke betrokkenheid bij haar studenten kweken. Vanuit deze bijzondere ontmoetingen gaan studentennadenken over hun eigen vooroordelen en de impact daarvan. Dat dit zo werkt beaamt Manon: “Ik denk dat ik na deze ervaring sneller een vraag zou stellen aan iemand met een andere culturele achtergrond als ik iets niet begrijp en minder snel vanuit mijn vooroordeel zal handelen.” Ook voor Gregory was deze middag een eyeopener: “Ik vond het heel leerzaam om deze mensen te ontmoeten en op plekken te komen waar ik anders nooit zou komen.”

Ook bij andere opleidingen

Inmiddels zijn ook andere opleiding enthousiast over dit inclusiviteitsprogramma van City Safari. Zo neemt de opleiding Integrale Veiligheidskunde het opin haar onderwijsprogramma. Verder gaat Tim vanuit het Lectoraat Sustainable Finance & Accountancy de maatschappelijke impact van City Safari meten voor oprichtster Marjolein Masselink. De ervaringen uit deze City Safari-editie zijn hiervoor alvast mooie input. 

Deel je idee met VONK

Weet jij iemand voor deze rubriek, dan hoort Marlies Klaren dit graag. In de VONK Onderwijsinnovatie Community kun je sparren met anderen, je idee of ervaring delen, je vraag stellen en leren van elkaar. VONK denkt mee met het finetunen van jouw idee, neemt drempels weg, helpt bij het realiseren van je idee en biedt waar nodig begeleiding, tijd, expertise, kennis, netwerk, geld en lef. Samen vlammen voor het onderwijs van morgen!

Laatst bijgewerkt op 20 januari 2023.