VONK Onderwijsinnovatie

print

Lesgeven met silent disco koptelefoons

Nieuwe innovatieve onderwijsvorm dankzij coronatijdperk
Hoe geef ik les aan mijn studenten terwijl zij - op minimaal 1,5 meter van elkaar - verspreid over een grote ruimte zitten? Met die vraag worstelde docent Judith Herrewijn. Tot ze op het idee kwam om silent disco koptelefoons te gebruiken. Al snel vond ze het bedrijf Silent Disco Box bereid om samen een pilot te draaien. Judith gaf in september 2020 de eerste fysieke les met silent disco koptelefoons aan studenten Communicatie bij de Avans Academie Associate degrees in Den Bosch.

"Deze innovatieve onderwijsvorm is ontstaan vanuit een probleem. Door corona moet iedereen opeens op 1,5 meter afstand blijven en zijn ruimtes anders ingericht. In plaats van 24 studenten passen nu maar 8 studenten in 1 lokaal. Mijn les heeft de vorm van een workshop, maar ik start met een korte instructie. En die wil ik kunnen geven aan mijn hele klas tegelijk. Bij onze academie hebben we 3 grote open leertuinen die de hele verdieping beslaan. Vroeger werden daar 3 klassen tegelijk in geroosterd. Voor de pilot is 1 klas ingeroosterd en verdeeld over die hele verdieping. Ik vroeg me af: 'Hoe ga ik mijn klas toespreken?' Zo kwam ik op het idee van silent disco koptelefoons. Silent Disco Box werkte graag mee aan de pilot door de koptelefoons uit te lenen."

Betere focus
"De silent disco headsets passen heel goed bij de doelgroep: studenten kennen ze van feesten en festivals. Zodra ik de koptelefoons uitpakte, waren ze enthousiast: 'Leuk, silent disco!' Ze startten de les met een positieve mindset, dat was al de eerste winst. Ook na de les reageerden ze heel enthousiast. Behalve dat ze deze onderwijsvorm leuk vonden, hadden ze zich beter kunnen focussen. Omdat ze waren afgesloten van elk ander geluid en mij heel goed konden verstaan, was hun concentratie hoger."

Veel energie
"Wat ook opviel: het is nog nooit zo stil geweest in mijn les. Er was geen geroezemoes. Het kostte mij totaal geen moeite om les te geven en de studenten erbij te houden. Ik besefte toen hoeveel energie het normaal gesproken kost om te praten, mijn stem te verheffen en de aandacht vast te houden. Nu was mijn energielevel na de les enorm goed. Dit vind ik het grootste voordeel van lesgeven op deze manier."

"Het enige nadeel was dat sommige studenten ruis hoorden, maar we hebben ontdekt waar dit aan lag: de volumeknop. Als studenten de volumeknop zachter zetten en de docent de knop hoger, is dat probleem opgelost."

Zelf de silent disco koptelefoons testen?
Innovatie is Judith niet vreemd. Behalve docent is zij ook ICTO coach bij haar academie én een van de innovatieregisseurs van VONK Onderwijsinnovatie. Daarover dadelijk meer. Eerst nog even over deze succesvolle pilot: "Avans heeft op verzoek van VONK een systeem met 35 silent disco koptelefoons gekocht, dus nu kan iedereen deze koptelefoons gebruiken en testen. In de online community  Teams VONK Onderwijsinnovatie kan iedereen meepraten en meedenken over alle vernieuwingen. Daar hebben we ook dit project neergezet met challenges: Kun jij lesgeven in festivalstijl? Wil je dit uitproberen? Hoe ga je het inzetten? We dagen je uit om de silent disco les te geven."

"Iedereen kan meedoen. De enige voorwaarde is dat je daarna kort aangeeft hoe het is bevallen. Dat mag in een vlog, verslag of andere vorm. Wanneer je iets nieuws doet, wil je natuurlijk anderen inspireren om dat ook te doen, dus maak je je experiment zichtbaar en deelbaar. Komen er veel positieve reacties uit de challenges, dan kunnen we besluiten om meerdere silent disco sets beschikbaar te stellen via de uitleenmuur."

Eerstejaarsstudenten Communicatie over de les met de silent disco set:

Indy Frunt
"We zaten allemaal een stuk verder uit elkaar dan normaal, soms zelfs in een ander gedeelte dan waar je docent is. Via de silent disco koptelefoon kon ik haar nog steeds goed verstaan en was ik minder snel afgeleid. Ik vind dat er meer lessen op deze manier moeten worden gegeven."

Martine Quist
"In het begin vond ik het een beetje onwennig, maar ik merkte al snel hoe handig het is. Je krijgt geen prikkels van buitenaf, maar hoort alleen je docent spreken. Dat is voor mij het grootste voordeel, zo heb je de beste concentratie."

Ook experimenteren? Meld je bij VONK Onderwijsinnovatie
De community VONK Onderwijsinnovatie is dé plek binnen Avans waar iedereen terecht kan met ideeën en vragen over onderwijsvernieuwing. Judith is lid van het Regieteam Onderwijsinnovatie en helpt docenten bij de experimenten die zij willen uitvoeren. Heb jij een innovatief idee voor onderwijs binnen jouw opleiding of academie dat je wilt testen? Draag je idee aan via de community.   

VONK biedt geld, begeleiding, uren en middelen voor experimenten. Innovatieregisseurs zoals Judith kijken samen met jou wat je nodig hebt en wat je kunt doen om het experiment op te zetten, uit te voeren en eventueel verder te brengen. Op onderwijsinnovatie.avans.nl vind je meer informatie en verhalen.

Zo zag de eerste les met silent disco koptelefoons er uit.

 

Laatst bijgewerkt op 2 december 2020.