VONK Onderwijsinnovatie

print

VONK innovatiepodcast

Via de VONK-podcast nemen we jou mee in toffe onderwijsinnovaties die spelen binnen Avans. Iedere maand spreekt innovatieregisseur, Peter Kenter, docenten en studenten die bezig zijn met onderwijsvernieuwing binnen Avans. Je hoort wat ze doen en waarom ze willen vlammen voor het onderwijs van morgen. Vlam jij ook mee?

Heb jij ook een tof onderwijsidee of wil je kennis en inspiratie over onderwijsinnovatie, sluit je dan aan bij de VONK Onderwijsinnovatie Community. Hier kun je bijvoorbeeld ook laten weten welk onderwerp jij interessant vindt voor een podcast. Tot ziens in de community of bij een volgende podcast!

De kracht van diversiteit - aflevering 17 | juli 22 | 41 min

Avans heeft naast Bachelors en Associate degrees ook een groot aanbod aan extra-curriculair onderwijs. Chance is het honoursprogramma van Avans waarin studenten en collega’s de mogelijkheid krijgen echt eens wat anders te doen. In deze podcast docent Ad Kroot en studenten Jennifer Bol en Sofie de Vroed over de Chancemodule 'De kracht van diversiteit'.

#17 DE KRACHT VAN DIVERSITEIT

Modulair onderwijs in de praktijk - aflevering 16 | juni 22 | 31 min

Volgens de hbo-keuzegids is onze deeltijdopleiding Technische Bedrijfskunde een topleiding. De opleding heeft een modulair curriculum met keuzemogelijkheden neergezet waarin studenten in co-creatie met het werkveld opgeleid worden. Hiermee zijn zij een mooi voorbeeld voor hoe je een opleiding kunt ontwerpen volgens de uitgangpunten van de Ambitie 2025. Laat je inspireren door docentontwikkelaars Martijn Brouwer en Rob de Haas.

#16 MODULAIR ONDERWIJS IN DE PRAKTIJK

Leeruitkomsten - aflevering 15 | april 22 | 34 min

In het nieuwe onderwijsmodel van Avans Hogeschool beschrijven wij ons onderwijs aan de hand van leeruitkomsten. Maar waarom eigenlijk? Wat is een leeruitkomst? En wat is de meerwaarde? In deze aflevering van VONK-podcasts ga ik hierover in gesprek met Frank Vriens, lid van het Bouwteam Onderwijs en intensief betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe onderwijsmodel.

#15 LEERUITKOMSTEN

Urban Living Lab Tilburg - aflevering 14 | april 2022 | 33 min

In deze aflevering van VONK-podcasts ga ik op bezoek bij het Urban Living Lab in Tilburg. Een interdisciplinaire broedplaats in Tilburg West waarin onderwijs en onderzoek samenkomen in een weerbarstige praktijk. Te gast zijn AOC-collega Ad Schenkels, kwartiermaker van “Tilburg Wij West” Jesse de Doelder en lector “Mind the Gap” Henk Spies.

#14 URBAN LIVING LAB TILBURG

Communicatie in het onderwijs - aflevering 13 | maart 2022 | 25 min

Een veelgehoorde uitspraak over onderwijs is dat de student centraal moet staan. Ik kijk daar anders naar: volgens mij gaat het in het onderwijs over de relatie tussen mensen. Het contact tussen studenten en hun docent . En dat is precies waar corona ons getroffen heeft. In de mogelijkheid om betekenisvol contact met elkaar te leggen. In deze aflevering van VONK podcasts ga ik in gesprek met ICT- en onderwijscoach Paul Marijnissen, docent Raimke Groothuizen en student Luc Goos over de impact die corona hierop gehad heeft.

#13 COMMUNICATIE IN HET ONDERWIJS

Philippe's podcastpremière – aflevering 12 | februari 2022 | 24 min

In deze aflevering praat ik met niemand minder dan Philippe Raets over de activiteiten van het Avans Ondernemerscentrum (AOC). Philippe bracht deze week een kennismakingsbezoek aan het AOC en blikt hierop terug in zijn allereerste podcast. Hij wordt geconfronteerd met een aantal van zijn eigen uitspraken en gevraagd deze te spiegelen aan enkele activiteiten van het Avans Ondernemerscentrum zoals Avans Innovative Studio, Avans Extra, Ondernemerschap, City Deal Kennis Maken en Urban Living Lab Breda.

#12 PHILIPPE'S PODCASTPREMIERE

Programmatisch toetsen - aflevering 11 | januari 2022 | 35 min

In deze aflevering van VONK-podcasts hebben we het over programmatisch toetsen en hoe ze dit doen bij de opleiding Business Innovation. Bij programmatisch toetsen probeer je de beslissing om een student te laten zakken of slagen zo lang mogelijk uit te stellen om de betrouwbaarheid van je toetsing te vergroten en de focus van de student op leren te houden. In deze aflevering zijn Ard Jacobs en Els Roskam te gast, respectievelijk docent en onderwijsdeskundige bij de opleiding Business Innovation.

#11 PROGRAMMATISCH TOETSEN

Leergemeenschappen Social Work - aflevering 10| december 2021 | 36 min

In deze afleveringen hebben we het over de leergemeenschappen in het eerste en tweede jaar van de opleiding Social Work in Den Bosch. In deze gemeenschappen werken studenten, docenten en werkveldprofessionals op gelijkwaardige basis een jaar lang aan maatschappelijke vraagstukken. Te gast zijn: Ina Tilma, docent Social Work en onderzoeker naar deze leergemeenschappen, Ankie Schoenmakers, docent Social Work en voorheen betrokken als professional in een leergemeenschap bij ContourdeTwern. En Sofie Hofmans, 2de-jaars student Social Work.

#10 LEERGEMEENSCHAPPEN SOCIAL WORK

Edubadges en microcredentials - aflevering 9 | december 2021 | 28 min

In deze aflevering van VONK-podcasts gaan we in gesprek over edubadges en microcredentials. Dit doen we met Ruth de Vijlder, product owner van de waardestroom Toetsen en Examineren en Judith Herrewijn, ICTO-coach bij de Academie voor Associate Degree Opleidingen (AAAD). Ruth is aanspreekpunt voor Avans edubadges op het landelijke platform edubadges van SURF. Judith heeft bij haar academie een edubadge-pilot geïnitieerd en waarmee een eerste lichting AAAD-studenten nu een edubadge op het gebied van 21st century skills heeft. In de podcast gaan we in op vragen als: wat edubadges en microcredentials zijn, wat de meerwaarde is en hoe de toekomst van dit thema er uitziet volgen Ruth en Judith.

#9 EDUBADGES EN MICROCREDENTIALS

Interdisciplinair keuzeonderwijs in de praktijk – aflevering 8 | december 2021 | 26 min

Vorig jaar zijn 6 opleidingen gestart met het aanbieden van interdisciplinair keuzeonderwijs in de vorm van de SDG keuzemodule “Blue Zones”. Hierin onderzochten studenten samen met docenten hoe je gezond en prettig kunt leven in de stad. In deze podcast vertelt mede-initiatiefneemster Lidwien Jacobs aan de hand van deze keuzemodule over de waarde van interdisciplinair onderwijs, welke keuzes je kunt maken en hoe het is om met anderen interdisciplinair onderwijs te verzorgen.

#8 INTERDISCIPLINAIR KEUZEONDERWIJS IN DE PRAKTIJK

Studenten podcasten voor verbinding - aflevering 7 | november 2021 | 15 min

ASH-studenten Jessy van Helden en Anouk Hemelaar startten samen met medestudenten vorig jaar de podcastserie GET-cast. Hiermee hopen ze in tijden van corona meer verbinding te krijgen met elkaar. In deze aflevering van VONK-podcasts hoor je hoe ze dit hebben aangepakt, wat ze wilden bereiken en wat hun plannen zijn voor het tweede seizoen.

#7 STUDENTEN PODCASTEN VOOR VERBINDING

Honoursprogramma Biomimicry - aflevering 6 | november 2021 | 30 min

Studenten en docenten laten de schoolbanken achter zich en halen antwoorden uit de natuur in plaats van uit een boek. Dit gebeurt in het honoursprogramma Ask Nature van Ilse Rovers . Ilse helpt deelnemers om oplossingen te zoeken voor duurzaamheidsvraagstukken met gebruik van de methode Biomimicry. In de podcast gaan we in op deze methode en de meerwaarde van het gezamenlijk leren van docenten en studenten.

#6 HONOURSPROGRAMMA BIOMIMICRY

Aan de slag met ludodidaktiek – aflevering 5 | november 2021 | 30 min

Marlies Otten is adviseur leren & ontwikkelen. In de VONK Onderwijsinnovatie Community gooide zij een balletje op om samen een SDG-spel te ontwikkelen met gebruik van Ludodidactiek (didactiek gebaseerd op spelprincipes). Het idee is inmiddels een leertraject geworden waarin deelnemers werken aan verschillende SDG-concepten. Het traject wordt begeleid door docenten Ludodidactiek van de HKU. Meer weten over waarom Marlies specifiek met de SDG’s aan de slag wil en waarom spelprincipes een toevoeging kunnen zijn voor jouw didactisch repertoire? Luister dan deze podcast.

#5 AAN DE SLAG MET LUDODIDACTIEK

Flexibel onderwijs bij Academie voor Deeltijd – aflevering 4 | november 2021 | 44 min

Avans Hogeschool gaat voor Flexibel onderwijs. De Academie voor Deeltijd loopt hierin voorop. In deze aflevering gaat VONK in gesprek met de projectleider flexibilisering en onderwijsvernieuwing van deze academie, Wasilie Janssen. We bespreken hun ervaringen en horen welke lessen geleerd zijn.

#4 FLEXIBEL ONDERWIJS ACADEMIE VOOR DEELTIJD

Begeleiden wanneer het er toe doet – aflevering 3 | oktober 2021 | 24 min

Frank van der Kruis van de Juridische Hogeschool wil zijn studenten een realistisch beeld geven van het werk van een curator. Niet alleen de kennis die je hier voor nodig hebt. Maar juist ook alle emoties die hierbij komen kijken en de vaardigheden die je nodig hebt om je werk in deze omgeving goed te kunnen doen. Hoe hij dit doet? Door een volledig geautomatiseerde, maar realistische casus aan te bieden en zichzelf en zijn collega-docenten hiermee tijd te geven om studenten te begeleiden wanneer het er toe doet.

#3 BEGELEIDEN WANNEER HET ER TOE DOET

Chatbots in het onderwijs - aflevering 2 | oktober 2021 | 24 min

Chatbots in het onderwijs, bestaat dat? Ja dat bestaat. Dankzij Roel Steendijk, Nick van Breda, Henk Massink en Frank van der Kruis. Roel (ICT en onderwijsadviseur) vertelt over zijn ervaring met het bouwen van een virtuele ICTO-coach en 3 onderwijspilots met chatbots. Het leuke van chatbots is dat ze 24/7 beschikbaar zijn en ze eenvoudige vragen van studenten direct kunnen beantwoorden. Zo heeft een docent meer tijd voor inhoudsrijke gesprekken met studenten. En gelukkig hoef je echt geen whizzkid te zijn om met chatbots aan de slag te gaan.

#2 CHATBOTS IN HET ONDERWIJS

Podcasts maken hoe doe je dat – aflevering 1 | oktober 2021 | 28 min

Via de VONK-podcast nemen we jou mee in toffe onderwijsinnovaties die spelen binnen Avans. In deze eerste aflevering gaan we het gesprek aan met de multimedia-afdeling van Avans. De vraag die wij hun voorleggen: hoe dat je dat eigenlijk, een podcast maken?

#1 PODCASTS MAKEN HOE DOE JE DAT

Laatst bijgewerkt op 15 september 2022.