VONK Onderwijsinnovatie

De Roadtrip: de leukste schoolreis vol verrassingen

17 april 2023 door Avans Ondernemerscentrum

Wil je op reis met collega’s naar verrassende locaties waar bijzondere dingen gebeuren? Roadtrip dan in het nieuwe studiejaar ook mee met VONK Onderwijsinnovatie! Op 6 april toerde de duurzame (HVO) VONK-bus rondom Breda met aan boord docenten, onderzoekers, onderwijsontwikkelaars, UX-designers, adviseurs, ICTO-coaches, relatiemanagers en onderwijskundigen. Veel smaken bij elkaar, maar met dezelfde afdronk: buiten de muren van Avans gebeurt het en wat gebeurt er veel wat je binnen niet ziet!
Gate2
Ook de wereld van de Hybride Externe Leeromgevingen (HELo’s) is er één van samen op reis gaan, vertelt Ad Schenkels, regisseur Externe Leeromgevingen, tijdens de eerste stop bij Gate2 in Rijen. De co-creatiepartners verkennen met elkaar de inhoud, vorm en organisatie van de HELo en hun verantwoordelijkheden. Een HELo is de perfecte landingsplaats voor interdisciplinaire onderwijs- en onderzoeksprogramma’s. Zo werken bij Gate2 regionale bedrijven, overheden, onderwijs en maatschappelijke organisaties samen aan slimme en duurzame industrie op het gebied productietechnieken, simulatie en digitalisering. Dit doen ze in super high tech ontwikkellabs. Maar ook niet technische opleidingen werken hier aan innovatievraagstukken. Tweedejaarsstudenten Commerciële Economie onderzoeken bijvoorbeeld hoe ver regionale bedrijven al zijn met digitale transformatie en collega Gerben van Herwijnen loopt hier zelfs een docentstage. In deze inspirerende techomgeving zag een aantal roadtrippers gelijk ideeën voor samenwerking die ze achterlieten op de zogenaamde ‘wall of name’. De deuren van Gate2 staan in ieder geval wagenwijd open voor co-creatie in de praktijk!

Bio..wattes?
Door naar het natte Mastbos. Regenponcho aan en letterlijk met de voeten in de modder. Docent Ilse Rovers laat de groep kennis maken met biomimicry: het leren van de natuur. Zonder dat we het door hebben is de natuur vaak een inspiratiebron voor innovaties. Gaaf om je zintuigen open te zetten en via geur, kleur, vorm, textuur, smaak, flexibiliteit etc. van bijvoorbeeld een dennenappel te kijken naar mogelijke toepassingen voor product- en procesontwerpen. Bedankt voor het anders leren kijken Ilse!

BUas Innovation Square
Van het bos naar de Beverweg waar de groep in de droge, warme en creatieve ruimte van Avans Innovative Studio van een picknick genoot. De laatste etappe was een 5 minuten stromende-regenwandeling naar de buren bij BUas. Hun variant van ons toekomstige OpenX heet Innovation Square en functioneert sinds 3 jaar als hun gateway naar buiten. Hier stimuleren ze studenten, docenten, en onderzoekers om nieuwe kansen te verkennen, te ondernemen en de samenwerking te zoeken met het werkveld. Manager Tijs van Es vertelde ook fair en square over de struggles die ze als innovators doorstonden in dit proces. Ook de Performatory heeft binnen BUas haar bestaansrecht als education community inmiddels dubbel en dwars bewezen en is uitgegroeid tot een succesvol leerconcept. Fijn om te zien en horen dat anders denken en daarin volhardend zijn uiteindelijk loont en echt waarde toevoegt. Over een half jaar komen de BUas-collega’s vast en zeker inspiratie opdoen bij ons nieuwe OpenX 😊.

Avansdag
Ook tijdens de Avansdag konden collega’s proeven aan de Roadtrip en kennis maken met een aantal innovatieve broedplaatsen. Om 11.00 en 13.00 uur waren er minitrips naar De Kleine Aarde in Boxtel en SPARK en leergemeenschap De Hofstad in Den Bosch. Sommige collega’s waren zo enthousiast dat ze ook de tweede ronde instapten om met nog een andere een HELo kennis te maken.

Roadtrip je mee volgend studiejaar?
Zien, ontmoeten en praten brengt je verder. Dat is wat deelnemers iedere keer ervaren. Ga jij volgende keer ook mee? In het nieuwe studiejaar toert de bus weer langs andere inspirerende praktijkvoorbeelden. Voor meer informatie kun je terecht bij Marlies Klaren-Teulings. De Roadtrip is een activiteit van de Leergang Onderwijsinnovatie van VONK. Neem ook eens een kijkje in de VONK Onderwijsinnovatie Community. Hier kun je sparren met anderen, je idee of ervaring delen, je vraag stellen en leren van elkaar. VONK denkt mee met het finetunen van jouw idee, neemt drempels weg, helpt bij het realiseren van je idee en biedt waar nodig begeleiding, tijd, expertise, kennis, netwerk, geld en lef. Samen vlammen we voor het onderwijs van morgen!

Laatst bijgewerkt op 17 april 2023.