VONK Onderwijsinnovatie

Innovatiespotlight #5: Outdoor coachingsprogramma voor studenten

17 februari 2023 door Avans Ondernemerscentrum

Heb jij een tof onderwijsidee of ben je op zoek naar kennis en inspiratie over onderwijsinnovatie, dan kun je terecht bij VONK Onderwijsinnovatie. De rubriek Innovatiespotlight zet collega’s en studenten met toffe onderwijsideeën in het zonnetje.

Buiten slapen met -14 graden en 60 kilometer hiken door de wildernis. 14 studenten gingen dit avontuur aan met docent en initiatiefnemer Sander Sloot tijdens een 5-daagse hike in de Ardennen. Sander, studentbegeleider Noah Tanorie en deelnemers Hatice Kleinloog en Isaac Vrinds vertellen in deze innovatiespotlight-video over dit avontuur en wat het hen heeft gebracht.

Outdoor Insights
Tijdens de module Outdoor Insights gaan studenten samen de natuur in. Ze laten de drukte, dagelijkse structuur en hun telefoons achter en dagen zichzelf fysiek en mentaal uit. Ze lopen, bivakkeren en reflecteren om hun persoonlijke weerbaarheid te stimuleren. Te verbinden met anderen en te luisteren naar een deel van zichzelf dat weinig aandacht krijgt. Dit doen ze met individuele coachsessies, buddy-opdrachten en groepsactiviteiten. In de natuur vinden ze ruimte om tot inzicht te komen en staan ze stil bij het pad dat voor hen ligt.

Persoonlijk statement
De studenten sluiten de module af met een persoonlijk statement. Waar kom ik vandaan, waar sta ik nu en wat zijn mijn volgende stappen? Deze statements laten zien hoe belangrijk onderwijs buiten en in de natuur is. Het heeft impact. Sander: “Ik voel me dankbaar en trots dat deze jonge mensen zoveel betekenis geven aan hun ervaring met Outdoor Insights.” Hier lees je een aantal van hun statements.

Deel je idee met VONK
Weet jij iemand voor deze rubriek, dan hoort Marlies Klaren dit graag. In de VONK Onderwijsinnovatie Community kun je sparren met anderen, je idee of ervaring delen, je vraag stellen en leren van elkaar. VONK denkt mee met het finetunen van jouw idee, neemt drempels weg, helpt bij het realiseren van je idee en biedt waar nodig begeleiding, tijd, expertise, kennis, netwerk, geld en lef. Samen vlammen voor het onderwijs van morgen!

Laatst bijgewerkt op 3 oktober 2023.