VONK Onderwijsinnovatie

Nu al spijt als je deze Roadtrip hebt gemist

20 januari 2023 door Avans Ondernemerscentrum

‘Wat een energie!’ ‘Er ging een wereld voor me open.’ ‘Wat kan er veel bij Avans als je gewoon durft en doet.’ De eerste roadtrip van de Leergang Onderwijsinnovatie viel in de smaak en leverde onderweg al nieuwe samenwerkingen op. Ga je volgende keer ook mee? De tweede roadtrip is op donderdag 6 april.

SPARK Makers Zone
Zo’n 20 collega’s stapten 19 januari met sneeuwvoeten een duurzame (HVO) bus in en toerden langs drie inspirerende broedplaatsen van Avans: SPARK, WijWest en Avans Innovative Studio. SPARK opende in het Innovatie Kwartier in Den Bosch als eerste de deur. In hun Makers Zone vind je een groot creatief technisch makerslab waar high end techniek en old skool ambacht elkaar versterken. Hier kun je met studenten, bedrijven en collega’s experimenteren, ontwikkelen en prototypen. Je rekent alleen je materialen af. Fantastisch toch! Kwartiermaker en biobased meebouwer Jasper Sluis liet daarna zien hoe het nieuwe Avans Hogeschool Applied Science Fieldlab hier vorm krijgt en onderwijs, bedrijven en onderzoekspartners verbindt om samen duurzaam te bouwen. Echt handen uit de mouwen dus en denken in kansen en mogelijkheden!

WIJ West
Door naar WIJ West, de broedplaats voor Tilburg West. Kwartiermaker Loïs de Jong nam de groep mee in de programma’s die de stichting organiseert voor bewoners van de wijk. Groei voor en door de wijk staat daarbij centraal. Daarnaast is WIJ West een plek voor het onderwijs van de toekomst waar docent Stefan van Teeffelen en business coach Katja Jongen minor- en afstudeerstudenten coachen onder de naam Urban Living Lab Tilburg. De studenten werken inter- en multidisciplinair samen en verrijken zo elkaars ideeën voor de wijk. En zo’n 1 + 1 = 3-vibe ontstond ook bij de deelnemers. Potentiële samenwerkingsideeën vlogen over de lunchtafel. Van een biobased meubelstuk voor een startende krullenkapster gemaakt door creatieve mbo-studenten tot een student die als afstudeeropdracht via het lectoraat een wijkbuddysysteem kan helpen opzetten.

Avans Innovative Studo
Van Tilburg naar de Beverweg in Breda voor de laatste stop bij Avans Innovative Studio. In de roze, creatieve wereld van AIS ontwerpen en prototypen studenten van verschillende opleiding iedere twee weken oplossingen voor vraagstukken van opdrachtgevers. Ook de roadtrippers werden door studiocoaches Bart Kapteijns en Esther Fijneman aan het werk gezet om in groepsverband in no time een prototype te maken. Dat onder druk alles vloeibaar wordt en je snel tot de kern komt, ervaarden ook zij. Wist je dat je bij AIS ook terecht kunt voor een interdisciplinaire innovatieworkshop?

Roadtrip je mee op 6 april of tijdens de Avansdag?
Zien, ontmoeten en praten brengt je verder. Dat is een mooie slotconclusie van deze inspirerende dag. Ga jij volgende keer ook mee? Op 6 april rijdt de bus langs andere inspirerende praktijkvoorbeelden. Meld je aan bij Marlies Klaren-Teulings, vol is vol. De Roadtrip is een activiteit van de Leergang Onderwijsinnovatie van VONK. Neem ook eens een kijkje in de VONK Onderwijsinnovatie Community. Hier kun je sparren met anderen, je idee of ervaring delen, je vraag stellen en leren van elkaar. VONK denkt mee met het finetunen van jouw idee, neemt drempels weg, helpt bij het realiseren van je idee en biedt waar nodig begeleiding, tijd, expertise, kennis, netwerk, geld en lef. Samen vlammen we voor het onderwijs van morgen!

Laatst bijgewerkt op 23 januari 2023.