VONK Onderwijsinnovatie

Innovatiespotlight #9 Opleiding overstijgend werken en leren: ook dit is onderwijsinnovatie

5 juli 2023 door VONK Innovatie Community

Onderwijsinnovatie heeft aanjagers nodig. Edwin Boekee is een van die betrokken onderwijsinnovators. Hij houdt zich van de ene kant bezig met het bedrijfsleven: veel bedrijven dromen over maatschappelijke thema’s die zij bedrijfsmatig kunnen voortbrengen en waar studenten goed mee uit de voeten kunnen. Van de andere kant is hij op missie zoveel mogelijk studenten binnen de Drechtsteden te houden. Binnen Career Boost, waar hij vanuit Avans werkzaam is, houdt hij die balans tussen onderwijs, overheid en ondernemers.

Lab Positieve Gezondheid

Een voorbeeld hoe onderwijsinnovatie volgens Edwin gaat, is het Lab Positieve Gezondheid. Vanuit een aantal partijen, zoals gemeente, zorginstelling en woningcorporatie, ontstond een aantal jaar geleden de vraag hoe ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Een goede gezondheid is het begin, net als bewegen en het faciliteren van voorzieningen in de nabijheid van ouderen.

Edwin legde de case voor aan Avans-studenten van Bedrijfskunde. Ze hebben zoveel mogelijk betrokkenen geïnterviewd en ze hebben de case van begin tot eind in kaart gebracht. Zo werd duidelijk waar bottlenecks zitten maar ook de kansen. Dit plan is vertaald naar een concrete aanpak voor MBO-studenten. Zij zijn de wijk ingegaan en met de ouderen gaan bewegen. Denk aan gymoefeningen en wandelclubs. Op deze manier worden de ouderen sterker in het lijf en is de kans op serieus letsel na bijvoorbeeld vallen minder. En, het bewegen helpt ook bij het zelfvertrouwen. Lees hier verder: Positieve gezondheid in de wijk Sterrenburg - Career Boost (career-boost.nl)

Pakjesboot

Een ander voorbeeld is de Pakjesboot. Dordrecht is een stad die streeft naar zero emissie, dus biedt vervoer over water veel mogelijkheden. Een ondernemer had dit plan, trok Edwin erbij en hij zocht naar de Hbo-studenten die dit vorm kunnen geven zodat MBO-studenten het kunnen bouwen. Klik hier voor het filmpje: Studenten Drechtsteden testen eerste zelfsturende pakjesboot - YouTube

Volgens Edwin is onderwijsinnovatie het ophalen van maatschappelijke opdrachten, die vervolgens zo vertalen dat Hbo’ers en Mbo’ers er mee aan de slag kunnen. En als je studenten laat kiezen, werken ze vanuit eigen betrokkenheid en ontstaan mooie oplossingen voor lastige issues. Zo help je elkaar vanuit de Triple O gedachte.

Dit is VONK: VONK denkt mee met jouw idee. Van finetunen tot realiseren en het idee in de spotlight zetten. Net wat jij nodig hebt, als student of docent. Dus heb je onderwijsidee of ben je op zoek naar kennis en inspiratie over onderwijsinnovatie, dan VONK er voor jou. Je vindt ons op VONK Onderwijsinnovatie Community

Laatst bijgewerkt op 5 juli 2023.